Bij ons op het hok

Bij ons op het hok gaat het geweldig zo lees ik vaak op diverse sites nou bij ons is het wel eens vlotter gegaan met het op eieren komen.Afgelopen vrijdag zaten ze 14 dagen bijelkaar dus vandaag is de 17e dag en er moeten toch nog 6 koppeltjes het eerste ei leggen. Natuurlijk hindert het niks maar ik vind het toch altijd wel fijn als ze zo'n beetje allemaal tegelijk hun eerste ei leggen. Ook hadden we een geval wat ik (na meer dan 35 jaarr duivenmelker) nog niet eerder heb meegemaakt. We hadden een mooi koppeltje samengesteld de Bouke X een rechtstreekse dochter uit de Sven waarvan we 1 of 2 jongen op de duivenverkoop straks in maart in jubbega wouden aanbieden. Eergisteren kwam ik in het hok en zag een eitje buiten de nestpan in hun broedbak liggen , toen ik het goed bekeek zag ik een gaatje ter grootte van een dubbeltje in het ei zitten en het ei was helemaal leeg. Toen ik de Bouke zag zitten wist ik meteen wat er aan de hand was hij had namelijk allemaal eigeel rond de punt van zijn snavel zitten. Hij had gewoon het hele ei leeggevreten. Dus dacht ik goed opletten als ze hun 2e ei leggen maar ja gistermiddag moesten we weg en toen ik om een uur of 5 in het hok kwam lag er weer een lege dop met een gat erin naast hun broedschotel. Ik ben nu bang dat de Bouke hier een gewoonte van gaat maken als iemand die dit leest dit ook al eens meegemaakt heeft zou ik het leuk vinden als hij een contact met mij opnam.(er is volop grit en roodsteen in hok aanwezig)

Dus nu maar wachten tot ze weer op eieren komen en dan de duivin in de broedbak opsluiten zodat de Bouke er niet bij kan, dan de eieren onder een ander koppel en een koppel kalkeieren er onder leggen mag hij daar wat in gaan pikken.